وبسایت روستای گیلاس لاریجان

غدیر کربلای عوام بود و کربلا غدیر خواص

02122011254 Copy

در مراسم شب پانزدهم محرم امسال در هیئت عزاداران گیلاسی های مقیم تهران، آقای حاج سید رضا ابراهیمی طی سخنانی این مباحث را مطرح کردند:

 

غدیر کربلای عوام بود و کربلا غدیر خواص

در غدیر با اینکه بیعت گرفته شد، جفا شد. در کربلا با اینکه بیعت برداشته شد، وفا شد.

 بسم الله الرحمن الرحیم

 ریشه واقعه عاشورا چه بوده است؟

عزاداری برای امام حسین(ع) چه تاثیر مثبتی بر ما دارد؟

تا چه اندازه به تولی و تبری توجه داریم؟

در کجای مسئله ولایت مداری ایستاده ایم؟

 02122011254 Copy

هر اتفاقی ریشه تاریخی دارد و واقعه عظیم عاشورا نیز از این قانون جدا نیست. بنابراین برای اینکه درک بهتری از حوادث روز عاشورا داشته باشیم، باید علت آن را در تاریخ جستجو کنیم.

عاشورای سال ۶۱ هجری قمری ریشه در غدیر خم سال دهم دارد. یعنی از همان روزی که رسول اکرم(ص) امام علی(ع) را امیرالمومنین نامید، کینه ای در مخالفت با ائمه اطهار شکل گرفت که در نهایت منجر به شهادت مظلومانه حضرت سیدالشهدا و سایر یاران ایشان شد.

وقتی به روایات مربوط به واقعه غدیر خم نگاه می کنیم، به این بیان معروف برمی خوریم که پیامبر اکرم(ص) به جلو رفته ها پیغام دادند که برگردند و از عقب مانده ها نیز خواستند که خود را به ایشان برسانند. این درحالی بود که تعدادی از کاروان ها ده ها فرسنگ با ایشان فاصله داشتند و این پیام توسط راکبان تند رو در مدت مثلا دو شبانه روز به آنها رسانده شد. لذا از این نکته ظریف میتوان متوجه شد که ایشان به “خیرالامور اوسطه ها” (یعنی نه جلوتر و نه عقب تر از پیامبر اسلام حرکت کردن) توجه داشتند.

به هر صورت در آن اتفاق حضرت امیرالمومنین علی (ع) به عنوان امام امت معرفی شد اما از همان زمان برخی از همراهان پیامبر به مخالفت با این حکم پرداختند و حتی گفته شده است که در طول ادامه مسیر این افراد چند بار کمین کردند تا رسول خدا را به شهادت برسانند. تا جایی که در سال ۶۱ هجری عاشورا به وقوع پیوست.

پیروی از ولایت و حرکتِ همراه با ولایت یک دستور اعتقادی در طول تاریخ بوده است. در نمایش فیلم تلویزیونی مختار هم دیدیم که در آن مقطع تاریخی نیز افرادی که عقب تر از امام حسین (ع) حرکت کردند برای همیشه جا ماندند و نتوانستند خود را به امام برسانند که البته این مسئله ناشی از غفلت خودشان بود.

توجه داشته باشیم که این دستور دینی در زمان حال نیز صادق است و افرادی که جلوتر و یا عقب تر از رهبری و مولا و مقتدای خود حرکت کنند، به همان سرنوشت دچار خواهند شد.

 قطعا همه ما قبول داریم که امام حسین(ع) برای دین خدا شهید شده است. دین خدا بر پایه اصول و فروع دین بنا شده است.

می دانیم که فروع دین عبارت است از نماز، روزه، خمس، زکات، حج، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر       و تولی و تبری که هر کدام از این موارد تنها در برخی از شرایط واجب می شود جز تولی و تبری که در همه حال واجب است.

به عنوان مثال نماز خواندن پس از سن بلوغ بر فرد واجب می شود و در برخی مواقع نظیر کهولت سن و عدم توانایی و در زمان مسافرت شرایط دیگری پیدا می کند. روزه گرفتن در یک ماه از سال واجب است و آن نیز در برخی وضعیت ها مانند بیماری و … دیگر واجب نخواهد بود. مناسک حج تمتع یک بار در طول عمر بر فرد مستطیع واجب است و پرداخت خمس نیز در شرایط خاص واجب می شود. جهاد بر نسوان واجب نیست و امر به معروف و نهی از منکر نیز شرایط خاص خود را دارد.

در این میان “تولی و تبری” اما در همه حال واجب است و شرط و شروطی برای آن وجود ندارد. به عبارت دیگر دوست داشتن دوستان خدا در همه حال بر همه افراد واجب است. به این مورد از فروع دین کمتر پرداخته ایم. درحالیکه اگر ولایت مداری قبول شد، نماز را بررسی می کنند.

مثلا برخی افراد نماز می خوانند و روزه می گیرند اما در مناسک مذهبی و ادعیه و نیایش حضورشان کم رنگ است، درحالیکه این موارد با هدف نکوداشت و پاسداشت ائمه اطهار انجام می شود و ائمه طاهرین نزدیک ترین دوستداران خدا هستند.

توجه داشته باشیم که دینداری در نماز و روزه خلاصه نمی شود بلکه ولایت مداری و طرفدار ولایت بودن      و حضرت علی (ع) را یاری کردن و برای ایشان هزینه کردن نیز بخشی از دینداری است.

حال سوال این است، وقتی ما برای امام حسین(ع) عزاداری می کنیم اما تغییری مثبت در ما ایجاد نمی شود، باید ببینیم که دلیل آن چیست؟!

نمی شود که پولی از جیبمان پرداخت کنیم، وقتمان را صرف حضور در مراسمات کنیم و با برهنه کردن پای خود و سینه زدن از جسم خود هم هزینه کنیم اما این اعمال تاثیری در ما نداشته باشد.

مولانا می گوید: شیر را بچه همی ماند بدو   /   تو به پیغمبر چه می مانی بگو

البته باید عرض شود که غدیر کربلای عوام بود و کربلا غدیر خواص

در غدیر با اینکه بیعت گرفته شد، جفا شد

در کربلا با اینکه بیعت برداشته شد، وفا شد

لازم می دانم از همه عزیزان روستای گیلاس که دست به دست هم دادند تا عزاداری حضرت سیدالشهداء به بهترین شکل برگزار شود، تشکر و قدردانی کنم. بدون تعصب باید عرض کنم که دسته عزاداری روستای گیلاس در مسیر عزاداری منطقه لاریجان، یکی از محزون ترین سوگواری ها را برگزار می کند.

ان شاءالله بعد از عزاداری امام حسین اثرات مثبت آن در عملکرد ما پدیدار شود.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱ دیدگاه برای “غدیر کربلای عوام بود و کربلا غدیر خواص”