وبسایت روستای گیلاس لاریجان

طراحی محل دپوی زباله توسط کارشناسان عمران؛ با نظارت شورا

photo 2015 09 09 12 07 20

انسان موجودیست زنده و محتاج انرژی و برای کسب انرژی نیاز به غذا دارد. حال که مصرف مواد غذایی امری اجتناب ناپذیر می باشد، به تناسب آن تولید زباله در زندگی روزمره انسان امری بدیهی است. این یک بعد از ابعاد مختلف تولید زباله از طریق بشر می باشد.لذا افزایش جمعیت و باطبع آن گسترش ساخت و ساز، موجب افزایش پسماندها و مواد زائدی شده است که وارد محیط‌زیست می‌گرددو آن را آلوده می سازد.

زباله یکی از عوامل مهم آلودگی به حساب می‌آید. عدم ایجاد مکانی مناسب جهت  نگهداری و جمع‌آوری صحیح زباله علاوه بر آلوده‌سازی خاک موجب آلودگی‌های دیگری همانند هوا و آب می‌شود. شیرابه تولیدی حاصل از آن نیز سبب آلودگی خاک و آبهای زیرزمینی و سطحی می‌شود. تخمیر مواد آلی در زباله موجب انتشار بوهای نامطبوع در محیط می‌شود که خود باعث آزار مردم می‌گردد. به علاوه پراکندگی زباله توسط باد و حیوانات بینندگان را دل‌آزرده و معابر را زشت و نازیبا می‌سازد.

 

متأسفانه این پدیده اجتناب ناپذیر گریبان گیر روستای زیبایمان هم شده که البته با افزایش جمعیت بومی و خصوصاَ غیر بومی، که خواه ناخواه علاوه بر از بین رفتن طبیعت اصیل روستا دلیلی بر تولید حداقل دو برابر زباله شده است (که درجای خود نکته ای قابل تأمل می باشد.) حال این مشکل چنان مهم شده که در اذهان سوالی جهت رفع و یا مهار آن بوجود آمده و از یکدیگر بدنبال راه حلی مناسب کمک می جوییم.

 

بنظرم رسید بنده بعنوان یکی از ساکنین روستا با پیشنهاداتی کوچک  شاید بتوانم سهمی کوچک در نگهداری زمین پاک و طبیعت گران بها، این میراث اجدادی انسان و نعمت بزرگ پروردگار مهربان داشته باشم.

 

پیشنهاد می شود یک سایت کوچک زباله با قابلیتهای  فوق طراحی شود.

 

  • دارای یک دیوار بلوکی یا سنگی سیمانی به ارتفاع حداقل یک متر ساخته شود.
  • سپس روی دیوار  فنس کشیده شود. (یکی از دلایل پخش شدن زباله ها در اطراف باد و حیوانات هستند که با این کار پخش زباله ها به حداقل می رسد.)
  • رمپی سیمانی  جهت قرار گرفتن خودروی تخلیه زباله ایجاد گردد که دارای یک درب میله ای با پنجره ای  باشد که با فنس محفوظ شده باشد.
  • دریچه ای کوچک جهت ریختن زباله توسط افراد، تعبیه گردد.

 

*** البته پیشنهاد میگردد شورای محترم با همکاری ساکنین محترم روستا طرح جدا سازی زباله خشک و تر را حتماً اجرا کنند که باعث کاهش مقدار زیادی  زباله غیرقابل جذب در گردش طبیعت میشود.

 

درضمن پیشنهاد میگردد طراحی فنی سایت زباله فوق توسط دوستان کارشناس حوزه عمران، راه و ساختمان و معماری، انجام شود و بر اجرا نظارت گردد.

 

با تشکر

سید کمال الدین ازلی

 

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *