وبسایت روستای گیلاس لاریجان

سالی خوش برای باغداران گیلاس

IMAGE634748386770586250

4 8804200268 L600

شرایط آب و هوایی روستای گیلاس به گونه ای است که میوه هایی مانند گیلاس و سیب در باغ های این روستا، زمانی قابل برداشت هستند که بازار از این محصولات اشباع شده است و معمولا باغداران سود چندانی از فروش محصول نمی برند.

امسال اما به دلیل کمبود میوه گیلاس در شهریار و به دنبال آن تشنگی بالای بازار شهر تهران، قیمت گیلاس همچنان در اوج باقی ماند به طوریکه برخی از باغداران گیلاسی، محصول خود را در محل باغ با قیمت ۵ هزار تومان نیز فروخته اند.

این اتفاق باعث شده است که تعدادی از افراد که در سال های گذشته از درختان گیلاس خود ناامید شده بودند، امسال انگیزه بیشتری برای رسیدگی به درختان پیدا کرده اند.

البته نباید فراموش کرد که تقریبا صد در صد افراد در این روستا به شیوه سنتی مشغول نگهداری از باغ هستند به طوریکه در هیچ کدام از باغ ها امکان عبور وسیله حمل و نقل وجود ندارد و  تعداد زیادی از باغ ها حتی راه ماشین رو ندارند.

از طرفی دیگر با توجه به قیمت تمام شده محصولات _ که از مصرف بالای کود، سموم، نیروی انسانی و نگهداری ناشی می شود _ بسیاری از جوانتر ها با انتقاد از این شیوه باغداری، از فعالیت در باغ خودداری می کنند اما حقیقت این است که بزرگان ما نیز برای منتفع شدن از سود اقتصادی دست به این کار نمی زنند بلکه به این بهانه هر از چند گاه به زادگاهشان می آیند و خاطرات سال های دور را مرور می کنند.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۵ دیدگاه‌ برای “سالی خوش برای باغداران گیلاس”