وبسایت روستای گیلاس لاریجان

آیین تیرگان در رینه لاریجان برگزار شد

آیین تیرگان در رینه لاریجان برگزار شد
آیین تیرگان و روز ملی دماوند در دانشگاه پیام نور رینه آمل باحضور ۵هزارنفر ازدوستداران طبیعت و آداب و رسوم دیار کهن تبرستان با شعار پیش به سوی ثبت جهانی دماوند بابرپایی غرفه‌های مختلفی در حوزه محیط زیست، عکس دماوند، صنایع دستی، لباس‌های بومی و سنتی و خوراکی‌های محلی ، رقص‌های بومی و محلی مانند آذری و خراسانی برگرفته از سنت‌ پیشینیان در اعیاد مختلف برگزارشد.

ثبت جهانی دماوند

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور عصر دیروز (جمعه ۲مرداد) در حاشیه یازدهمین جشن آیین تیرگان و روز ملی دماوند در رینه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، از دماوند به عنوان نماد ملی ایران اسلامی یاد کرد و گفت: برای ثبت جهانی دماوند پس از اینکه به عنوان اثر طبیعی ثبت شده، گامهای خوبی در مقابله با معادن غیرمجاز برداشته شد تا در سطح بین المللی نیز مقدمات آن فراهم شود.
معصومه ابتکار با بیان اینکه وقتی صحبت از دماوند می کنیم نشان دهنده نیاز طبیعت و ضرورت ملی ماست که به طبیعت توجه کنیم افزود: در حال تلاشیم تا تصرف ها و تخریب هایی که در گذشته ایجاد شد را رفع و فرایند ثبت جهانی دماوند را فراهم کنیم.

ابتکار با اشاره به ضرورت آگاهی بخشی لازم برای جلوگیری از شکار غیرمجاز در بین مردم خاطرنشان کرد: هر نوع شکاری غیرمجاز است مگر اینکه مواردی را محیط زیست مجوز داده باشد و مجوز صادر شده پارسال هم در زمینه صیادی ، وبرخی موارد در زمینه پرندگان بوده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور درباره ساخت و سازهای غیرمجاز، خواستار حمایت مردم برای جلوگیری از این روند شد و گفت: تخریب جنگل ها و تغییر کاربری اراضی به محیط زیست لطمه می زند و ظرفیتها را از بین می برد و ما در این زمینه طرح هایی ویژه داریم.

آیین تیرگان بزرگترین اجتماع برای حمایت از دماوند است

آیین تیرگان و روز ملی دماوند، از پیش از ظهر جمعه با حضور کارشناسان و صاحب نظران محیط زیست و میراث فرهنگی در شهر رینه آمل آغاز بکار کرد و در این جشن بر لزوم حفظ زست محیطی برای تسریع در روند ثبت جهانی دماوند تاکید شد.
قله دماوند که اکنون در ردیف ثبت میراث جهانی قرار گرفته یکی از زیباترین قله‌های مخروطی جهان است و انجمن دوستداران دماوند کوه سالها در تلاش است تا این قله زیبا را از گزند حوادث دور نگه دارد.اسماعیل کهرم مشاور رئیس سازمان محیط زیست کشور با بیان اینکه ما خودمان باید ارزش دماوند کوه را حفظ کنیم، به خبرگزاری مهر گفت:اگر حرمت ها حفظ شود و شاهد هیچ گونه تهدیدی به کوه دماوند باشیم آن وقت است که مسئولان جهانی قانع می شوند دماوند ثبت جهانی گردد.
کهرم به جشن تیرگان اشاره کرد و افزود: آیین تیرگان بزرگترین اجتماع فرهنگی و طبیعی است که برای حمایت از دماوند است. عکس های هرازنو از آیین تیرگان


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *