وبسایت روستای گیلاس لاریجان

آسیب شناسی دریافت عوارض (خودیاری) توسط شورای اسلامی روستا از اهالی

Untitled

آسیب شناسی دریافت عوارض (خودیاری) توسط شورای اسلامی روستا از اهالی

عمران و آبادی روستای گیلاس آرزوی تک تک اهالی روستا است و بعید است کسی در میان ما باشد که از پیشرفت و آبادی روستای عزیزمان، خرسند و دل شاد نباشد. به عبارت دیگر چه عضو شورا باشید چه فردی عادی، همواره دغدغه گیلاس را خواهید داشت و در فکر رفع موانع موجود خواهید بود.

در این میان جوانان روستا که همواره در همه ی امور با شور و نشاط ویژه ای حضور گرم دارند، در این زمینه نیز با اظهار نظرهای جسته و گریخته و انتقادات و پیشنهادات، با هدف پیشبرد امور، عملکرد شورای اسلامی روستا را زیر نظر خود دارند. اعضای محترم شورای اسلامی هم همواره با سعه صدر و خوش رویی پاسخ جوانان را داده اند و در پی اقناع آنان برآمده اند. در این میان اما گاهی اوقات اعضای محترم شورا در واکنش به انتقادات جوانان روستا، میزان بدهی اهالی روستا به شورا را یادآوری می کنند و مشکل اصلی را نبود منابع مالی می دانند.

در این رابطه سه سوال از اعضای محترم شورا مطرح و در همین راستا پیشنهاداتی ارائه می شود.

  • عوارض سالانه یا خودیاری سالانه بابت کدام یک از خدمات دریافت می شود؟

قطعا شورای محترم روستا در طول یک سال پیش رو خدمات شایسته متعددی برای اهالی روستا درنظر گرفته و به انجام می رساند. اما تبیین درستی در این خصوص صورت نگرفته و اطلاع رسانی چندانی نشده است و برخی از اهالی که تمایلی به پرداخت عوارض یا خودیاری ندارند همواره این سوال را      می پرسند که برای چه خدماتی باید پول بپردازیم؟

  • مخاطب شورا در پرداخت عوارض چه افرادی هستند؟

زمانی که موضوع خدمات روشن شود، بخشی از پاسخ این سوال هم پیدا می شود! به عنوان مثال وقتی یکی از خدمات شورا “ایجاد امکان بهره برداری از جاده مناسب برای خودرو شخصی” باشد، مشخص می شود که یکی از گروه های مخاطب، صاحبان خودروهای شخصی هستند. خدمات مدیریت منابع آب آشامیدنی و زراعی، جمع آوری زباله و .. نیز مورد توجه مالکین ساختمان های مسکونی خواهد بود.

بنابراین لازم است پرداخت کنندگان عوارض را به شکلی دقیق، با منطق و عادلانه مشخص کنیم تا شاهد پرداخت عوارض از سوی افراد با طیب خاطر باشیم. به عنوان مثال به نظر نمی رسد دریافت عوارض از افرادی که از داشتن خودرو شخصی یا ملک مسکونی یا باغی بی بهره اند منطقی و عادلانه باشد، هر چند که شاغل و متاهل باشند!

  • روش دریافت عوارض شورا چیست؟

سوال دیگر این است که روش شورای محترم برای دریافت عوارض چیست؟ فناوری های مالی هر روز در معرض رشد و تغییر است و جوانان در این عرضه پیشتازند. آیا شورای اسلامی در این زمینه برنامه ای دارد یا اینکه کماکان برای دریافت خودیاری به افراد مراجعه میکند و حداکثر با تماس تلفنی و ارسال پیامک یادآوری اقدام به جمع آوری وجوه می نماید. به هر حال اگر این روش ها مناسب بود امروز شاهد طلب سنگین شورا از اهالی نبودیم!

همانطور که در ابتدای مطلب وعده دادیم، اینک پیشنهاداتی برای رفع موانع موجود ارائه خواهیم کرد.

  • شورای محترم لیستی از کلیه خدمات خود به اهالی تعیین و در نقاط مناسبی در روستا نصب نماید.
  • طبق یک فرمول و مکانیزم مشخص، لیستی از پرداخت کنندگاه عوارض تهیه و به ایشان اعلام نماید. لازم است تعرفه مشخصی برای هر یک از موارد تعیین شود. (جدول)
عوارض خودرو شخصی عوارض ملک مسکونی عوارض ملک کشاورزی عوارض

….

… ریال

 

… ریال … ریال … ریال

 

  • “خودیاری اختیاری”

پیشنهاد می شود شورای محترم افرادی که از داشتن خودرو و ملک شخصی بی بهره اند را از لیست عوارض خارج کرده و از سوی دیگر با در نظر گرفتن مشوق هایی نظیر دادن جوایزی از طریق قرعه کشی سالانه، آنان را به پرداخت “خودیاری اختیاری” ترغیب نماید. این روش تاثیرات کوتاه مدت و بلند مدت بسیاری دارد.

  • امروزه سنتی ترین کسب و کارها و سازمان هایی که اندکی با پول و مباحث مالی سروکار دارند، به این نتیجه رسیده اند که راهی جز استفاده از فناوری های مالی ندارند. در این بخش پیشنهاد میکنیم شورای محترم طی فراخوانی از فکر و ایده های نو برای دریافت هر چه بهتر خودیاری از اهالی کمک گرفته و البته مشوق هایی نیز در نظر گیرد.

تهیه شده در گروه خبری درگاه گیلاس

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *