وبسایت روستای گیلاس لاریجان

روستای حاجی دلا

حاجی دلا ، روستایی است از توابع بخش لاریجان شهرستان آمل در استان مازندران ایران.
این روستا در دهستان لاریجان سفلی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۲۷ نفر ۸ خانوار بوده‌است. روستای حاجی دلا باقرارگرفتن در٣۶ درجه شمالی و ۵٢ درجه شرقی یکی از روستاهای ییلاقی زیب ی دهستان دلارستاق آمل است.
مسیر دسترسی آن جاده هراز و در فاصله ۶٠ کیلومتری آمل بعد از پاسگاه بایجان و عبور از تونل ٩ در سمت چپ خروجی دلارستاق و روستای ناندل با تابلوهایی کاملا مشخص شده است. جاده آسفالت و کاملا کوهستانی، ١۶ کیلومتر تا روستای حاجی دلا فاصله دارد.
حاجی دلا با ارتفاع ١٩٠٠ متر ازسطح دریا آبخوان ونگاره ای با ستانی که به تا یید استاد دکتر سید آهنگ کوثر پدر آبخوان داری ایر ان و جهان قدمت آن به بیست تا بیست و پنج هزار سال قبل میرسد. نام باستانی و اصیل حاجی دلا بر اساس متون باستانی و اوستایی آچی دلا بنام سرزمین دلاوران است وجز دو سه روستای بسیار نزدیک به قله دماوند بوده است.
از اماکن تاریخی آن میتوان به مقبره شیخ شهاب الدین و مقبره سلطان احمد که مربوط به دوره صفویان است اشاره کرد. لازم به ذکر میباشد که قسمتی از کاشیکاری های مقبره شیخ شهاب الدین توسط افراد سودجو به خارج از کشور قاچاق و به موزه کشورهای غربی فروخته شده است.